PRO PICS

travel, tutorial, home

آداب و رسوم مردم ترکیه را بشناسید!

در این مقاله رسم و رسومات مختلف کشور ترکیه را معرفی خواهیم کرد.

ترکیه از شرق به اروپا و از غرب به آسیا راه دارد و در همسایگی کشورهای ایران، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، عراق، سوریه، بلغارستان و یونان قرار دارد. همانطور که مشاهده می‌کنید کشورهای مختلفی با فرهنگ و دین متفاوت در همسایگی ترکیه قرار دارند و همین همنشینی و در کنار هم قرار گرفتن موجب ایجاد فرهنگ‌های مشابه شده است. به عنوان مثال مردم ترکیه با ما شباهت‌های بسیاری دارند و که دلیل آن را می‌توان در دین اسلام و مرزهای مشترکمان جستجو کرد. شما قبل از سفر به هر کشوری باید در مورد چهار چوب‌ها و رسم و رسوم آن کشور آشنایی مختصر داشته باشید تا بتوانید ارتباط بهتری با مردم کشور مقصد برقرار کنید. در ادامه سفری عمیق به درون فرهنگ مردم دیار  ترکیه خواهیم داشت و آداب و رسوم مختلف آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

چنانچه مایل هستید با سایر جذابیت‌های این شهر آشنا شوید، می‌توانید با بازدید از صفحات  جاذبه‌های گردشگری استانبول، سفرنامه استانبول و راهنمای سفر استانبول سفری در قالب کلمات و تصاویر به دل استانبول زیبا داشته باشید.

چطور احوال پرسی کنیم؟

در هنگام ملاقات و شروع مکالمه باید محکم دست دهید، اما در هنگام خداحافظی ملزم به دست دادن نیستید. در ترکیه احترام زیادی برای افراد سالخورده قائل هستند و در هنگام ملاقات دست او را می‌بوسند و سپس پیشانی‌شان را روی دست ایشان قرار می‌دهند و  حتی هنگامی که به یک مجلس وارد می‌شوند در ابتدا با افراد مسن‌تر احوال‌ پرسی می‌کنند. همچنین در هنگام دیدن دوستان و بستگان معمولا روبوسی ساده‌ای انجام می‌دهند.

آداب غذا خوردن

در رستوران‌های ترکیه اغلب مردم محلی و بازاری‌ها را مشاهده می‌کنید که برای صرف غذا و گپ و گفتی دوستانه به آنجا آمده‌اند. آداب مهمانوازی در ترکیه حکم می‌کند که میزبان هزینه غذا را بپردازد و در این مورد کاملا با اصل واژه‌ی «دنگی» بیگانه‌اند. اگر شما هم توسط میهمان هستید در پایان فقط می‌توانید از میزبانتان تشکر کنید و برای جبران دفعات بعدی شما او به صرف غذا دعوت کنید.

اغلب مردم ترکیه عادت دارند در طول غذا سیگار بکشند و بعد از صرف پیش غذاهای متنوع  و نوشیدنی به سراغ سایر غذاها بروند.

اهمیت رعایت شئونات مذهبی

با وجود آزادی‌های شخصی‌ای که در ترکیه وجود دارد، رعایت یک سری نکات در این کشور الزامی است. ترکیه کشور مسلمانی است و بسیاری از سنت‌های اسلامی در آن اجرا می‌شوند. به عنوان مثال در مکان‌هایی غیر از تفرجگاه‌های گردشگری بهتر است که خانم‌ها پوشش مناسبی داشته باشند و شانه‌ها و بازوان خود را بپوشانند، در غیر این صورت ممکن است با واکنش‌های ناخوشایندی روبه‌رو شوند. حتی این حساسیت برای آقایان هم وجود دارد و لازم است این نکات را رعایت کنند.

در هنگام بازدید از مساجد طبق شریعت اسلام زنان و مردان باید کاملا پوشیده باشند و به همین منظور در مساجدی که توریستی به حساب می‌آیند روسری و چادرهای بلندی را برای خانم‌ها در نظر گرفته‌اند. همچنین ماه رمضان در ترکیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید در رفتار خود دقت لازم را داشته باشید.

خانم‌ها وارد نشوند!

آداب و رسوم مردم ترکیه

از معدود جاهایی که خانم‌ها هیچوقت در آن حضور نمی‌یابند، چایخانه‌های ترکی هستند. مجالس و محیط آن‌ها کاملا مردانه است و خانم‌ها بهتر است در صورت مشاهده‌ی چنین دورهمی‌هایی به آن وارد نشوند و اگر هوس چای خوردن کرده‌اید بهتر است به کافه‌ها یا باغ‌های خانوادگی سرو چایی بروید.

چانه زنی!

آداب و رسوم مردم ترکیه

چانه زنی به عنوان امری عادی در میان مردم ترکیه پذیرفته شده است و شما هرچقدر  در این امر توانایی بیشتری داشته باشید، معامله‌ی بهتری خواهید داشت.

اگر تصمیم گرفته‌اید که به استانبول سفر کنید، می‌توانید با مراجعه به صفحه تور ترکیه در سایت توریاب تورهای مختلف را با هم مقایسه و با خیال راحت برای سفر خود برنامه ریزی کنید.